fredag, juni 18, 2010

allergisk reaktion

stackars Pax! Malin o jag åkte ut till betet eftersom jag skulle rida Pax o Anna Cita. Såg att större delen av hästarna fått av sig flughuvorna så vi letade reda på dem o satt på dem. Jag satte på Pax´s sin o då sa Malin att Pax hade bölder bak vid rumpan, tittade då lite nogrannare på hästen o upptäckte att hon hade stora bölder över hela sig! Tog av flughuvan o såg att ögonen var nästan helt igensvullna. Snacka om att gå i sina egena tankat o inte se det! Ibland skäms jag över mig själv. Vi ringde vet som kom ut rätt så snabbt o sen fick Pax kortison. Vet trodde att hon hade fått en allergisk reaktion på grund av mygg o knott, vaccinet sänker tydligen imunförsvaret (hade jag ingen aning om..) och kortisonet tog bort verkan av vaccinet så nu måste hon vaccineras om nästa vecka. Stackars Paxen, hon som inte ens tycker om sprutor..

Bölderna på halsen o svullnaden kring ögonen gick ner rätt snabbt, men ska åka ut igen nu ikväll med Malin o kolla till henne. Hon fick även på sig sitt flugtäcke o flughuva med grimma över så att hon inte skulle få av sig den igen..

Inga kommentarer: