torsdag, september 24, 2009

Pax sjuk :(

Precis hemkommen från Stallet. Upptäckte idag när jag var ut till stallet att Pax var jätte svullen i benen bak :( Hon har ju varit lite sådär halvbra de senaste dagarna... Men idag var det som sagt värre. Åkte o hämtade bandageunderläggen i G:a stallet o sen tillbaka till Pax igen, spolade med kallt vatten o lindade. Åkte sedan ut vid 21 igen för att rådgöra med mina stallkamrater. Veterinär ringdes. Grundlig undersökning blev det. Diskuterade även ev möjlighet att Pax är dräktig. (Eftersom hon gick med en shettis hingst i vintras och hon ser misstänkt tjock ut.) Vet försökte titta om hon var dräcktig på plats, men Pax ville inte riktigt sammarbeta så blodprov togs och skickas till Uppsala, får svar om ca en vecka. Vet kom iaf fram till att Pax har Lymfangit, suck. Tur då att man upptäckte det så pass tidigt. Två olika pencilin blev utskrivet och ska ges med spruta och oralt i 6 dagar. Kommer bli kul med en spruträdd häst, suck! Men som tur är har jag Malin som kan hjälpa mig :) Räkningen slutade på sisådär 3000:- Ingen rolig månad för mig inte. Som tur är behöver räkningen inte betalas förrens nästa o så tar försäkringen lite slantar. Ska till stallet vid 06 imorgon för att ge Pax sin första spruta, ta temp osv. Håller tummarna för att det ser bättre ut!

Inga kommentarer: